Het nieuwe IKC in Terneuzen is opgeleverd!
Basisschool De Steiger en Kinderopvang Zeeuws-Vlaanderen (kinderdagverblijf, peutergroep en buitenschoolse opvang) nemen in de zomervakantie 2024 hun intrek in dit nieuwe kindcentrum voor kinderen van 0 t/m 12 jaar.
Paviljoen in parkachtige omgeving
Het bureau Rothuizen Architecten maakte een eerste richtinggevend ontwerp voor het nieuwe kindcentrum. Het wordt een paviljoen in een parkachtige omgeving. Een plek waar binnen en buiten in elkaar overlopen. Én een plek waar je even tot rust en tot jezelf kunt komen.
De visie van de architect sluit daarmee naadloos aan op de visie en ideeën van de school en de kinderopvang. Met het ingediende ontwerp ‘De Steiger 2.0’ gooide Bouwbedrijf Schrijver hoge ogen en kreeg de uiteindelijke opdracht. Zij draagt zorg voor de verdere uitwerking van het ontwerp en de bouw.
Groen park
Na de realisatie van de nieuwbouw start de sloop van de huidige schoolgebouwen en het Rivierenhuis. De vrijgekomen ruimtes worden omgevormd tot een fraai groen park. Dit park vormt, samen met het park aan de andere kant van de Sloelaan, een groene verbinding tot aan de Otheense kreek. Hierin kunnen de kinderen, maar ook zeker de buurtbewoners, aangenaam vertoeven.
Eén kindcentrum
Schooldirecteur Ronald Audenaerd en Marjolijn van den Berg, unit manager bij Kinderopvang Zeeuws-Vlaanderen, zijn blij met deze volgende stap. “Na een lange periode afstemming wordt onze gezamenlijke visie steeds tastbaarder. We kijken uit naar het nieuwe gebouw. In aanloop naar de realisatie intensiveren we de samenwerking. We worden één team, met één visie, met één pedagogische aanpak enzovoorts. Vanaf januari van dit jaar hebben we alvast een stap gezet richting één kindcentrum. De kinderopvang startte met een peutergroep en kinderdagverblijf in de onderbouwlocatie van De Steiger.”
Buurtbewoners volop betrokken
Wethouder Sonja Suij (onderwijs): “We werken intensief en constructief samen om te komen tot een gebouw dat past bij de wensen van alle partijen. Ook voldoet het aan alle eisen van deze tijd voor modern en vernieuwend onderwijs. Via diverse klankbordbijeenkomsten hebben we buurtbewoners volop betrokken en de ruimte gegeven om met ons mee te denken. De buurt dacht met name mee over de inrichting van de omgeving van de school en hoe de school daarin het beste past. Ik ben er trots op dat we dit proces samen met alle partijen en buurtbewoners succesvol doorlopen.”